|
||||||||
|
Lang voordat de markt overspoeld werd met goedkope copycat-releases van lage kwaliteit, stond ROCKSTAR Records samen met ACE Records en Bear Family Records bekend om hun heruitgaven van hoge kwaliteit en hun “Killer-No-Filler”-ideologie. Rockstar slaagde waar grote labels faalden, door de muziekfans te voorzien van zowel uitgegeven als niet-uitgegeven muziek van klassieke R'n'R-artiesten. Atomatic en Koko Mojo Records zijn zelfstandige divisies van het bvba Rockstar Records Limited. Het Rockstar Records label werd opgericht in 1979 en is gevestigd in de UK in het Spindrift Records House in Clacton-on-Sea in het graafschap Essex. De zetel van KM Records is gevestigd in de tweede grootste stad van Ierland, Cork. Het doel van Koko Mojo Records is heel simpel: onder de noemer Blues/R&B dansbare muziek uit de jaren 1950 uitbrengen. Hun cd-compilaties zijn samengesteld door ervaren dj's en hun belangrijkste doel is om je te laten dansen “From Argentina via Los Angeles to Ireland, from Blues to Hillbilly and Rockabilly...”. Er dient hierbij opgemerkt te worden, dat er een verschil is tussen de originele, traditionele r&b (een term die uit de jaren voor WOII stamt en die staat voor stevige, rauwe muziek, die zich meer richt op jazz, gospel en blues) en de hedendaagse, moderne r&b (een muziekgenre dat er wel wat van wegheeft en dat een combinatie is van soul, funk en hiphop). Moderne r&b werd populair na het discotijdperk van de jaren tachtig. De huis DJ, die heelwat cd’s voor KM compileerde is Victor Mac, beter bekend als “Little” Victor, The Beale Street Blues Bopper en ook DJ “Mojo” Man. Mac is een Italiaans-Amerikaanse blues en roots zanger, gitarist en mondharmonicaspeler. Daarnaast ook vinyl verzamelaar, musicoloog, entertainer, dj, songwriter en producent. Hij is vooral bekend door zijn samenwerking met Louisiana Red op de albums ‘Back to the Black Bayou’ (2009) en ‘Memphis Mojo’ (2011). In 2018 bracht Victor ‘Deluxe Lo-Fi’ uit. Het album werd opgenomen in een periode van acht jaar met verschillende muzikanten, waaronder de Downhome Kings, Kim Wilson, Big Jon Atkinson, Rusty Zinn, Carl Sonny Leyland, Steve Lucky en Harpdog Brown. Het werd in hetzelfde jaar in het VK door The Blues Lounge verkozen tot "Album of the Year" en ook in Scandinavië door het tijdschrift Blues News. RHYTHM & WESTERN VOL.10: NINE POUND HAMMER Volume 10 van de reeks RHYTHM & WESTERN kreeg de titel ‘NINE POUND HAMMER’. De reeks focust zich op zwarte artiesten en hun Country & Western muziek van voor de burgerrechten -De “Civil Rights Act” van 1964 die de belangrijkste vormen van discriminatie van Afro-Amerikanen en vrouwen, met inbegrip van rassensegregatie, verbood- en voor dat belangrijke artiesten als Charlie Pride (een van de weinige Afro-Amerikaanse supersterren in de countrymuziek) en Linda Martell (de eerste zwarte vrouwelijke country artieste die in de Grand Ole Opry speelde), die deze muziek in de late sixties aanvaardbaar maakten voor een blank publiek. De term “Country Music” kwam er in de plaats van “Hillibilly Music”, een genre dat als vernederend beschouwd werd. Zo verving indezelfde periode “R&B” de genres “Race Music” en “Sepia”.
Vele tracks op “Volume 10” zijn -naast de standard Country songs, ook wel Black Hillabilly genoemd- klassieke C&W songs, nummers die uitgebracht werden als R&B, omdat ze niet gezongen werden door blanke artiesten. In de tracklist waren dit de artiesten/bands of songs die opvielen: “Think It Over Baby” van Pearl Galloway en “Don't Steal My Heart” van Beulah Swan. Bull Moose Jackson brengt een geweldige versie van “If You Ain't Lovin', You Ain't Livin'”, een #2 hit in de Country charts in 1954 en Screamin’ Jay Hawkins verrast met “You Made Me Love You (I Didn’t Want to Do It)”, dat ook door Patsy Cline opgenomen werd. Washboard Sam brengt “Bucket's Got a Hole In It”, een nummer dat vele liefhebbers aan Hank Williams toewijzen. De Williams die het nummer echt schreef is Clarence Williams, een zwarte jazz pianist, die het schreef in 1933. Washboard Sam nam zijn versie op in 1938. Ester Williams brengt een geweldige versie van “After Loving You”, een nummer da took opgenomen werd door o.a. Jim Reeves en Elvis. Blues man Lowell Fulson zong met “Can She” zijn enige country song, soul man Lou Rawls brengt “Nine Pound Hammer” en Lloyd Price “Tennessee Waltz”. De compelatie wordt afgesloten door The Mississippi Sheiks met “Still I'm Travelling On”. ‘NINE POUND HAMMER’ is een compilatiealbum met 28 originele nummers uit de jaren vijftig/zestig, die staan voor typische soms stevige, rauwe C&W. Het album archiveert een deel van de muziekgeschiedenis die aan de basis ligt van wat nu wereldwijd vele muzikanten aanvuurt om te spelen en die vele muziekliefhebbers boeit…” (ESC for Rootstime.be) Eric Schuurmans
|